Transportcriminaliteit

Deze week staat RTL Transportwereld geheel in het teken van transportcriminaliteit. We gaan uitgebreid in op het omvangrijke en groeiende probleem waar het bedrijfsleven en de transportsector mee worstelt. Ook staan we stil bij nieuwe sterke sloten, vandalismebestendige vrachtautozeilen en een alarmsysteem voor de dieseltank. Criminelen slaan toe op de parkings en chauffeurs vertellen over hun traumatische ervaringen. Voor ondernemers, verzekeraars, branche-organisaties en politiek is de maat vol. Zij trekken ten strijde om criminelen de voet dwars te zetten.

We signaleren een forse stijging van het aantal diefstallen van kostbare ladingen en een toenemend geweld tegen vrachtautochauffeurs. Het gaat niet langer om de gelegenheidsdief, maar om dadergroepen die op hoog niveau zijn georganiseerd en die precies weten wat er te halen is. In Europa richten zij met het vernielen van vrachtautozeilen, stelen van vrachtautocombinaties en ladingen, een schade aan van ruim 8 miljard euro per jaar. In ons land zou het om een bedrag gaan van zo'n 350 miljoen euro, maar aangenomen wordt dat de werkelijke schade aanzienlijk hoger ligt. Dit immense probleem raakt ons allen, door de onvermijdelijk hogere verzekeringspremies en stijgende consumentenprijzen.

Het bedrijfsleven investeert in preventieve maatregelen, zoals alarmsystemen en satelliet-systemen waarmee vrachtauto's op de thuisbasis op de voet gevolgd kunnen worden. We staan ook stil bij nieuwe sterke sloten, vandalismebestendige vrachtautozeilen en een alarmsysteem voor de dieseltank. Parkings zijn een kwetsbare schakel in het wegtransport. Daar slaan criminelen toe en chauffeurs vertellen in RTL TransportWereld over hun traumatische ervaringen. Ondernemers en chauffeurs juichen het besluit toe van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) om tien miljoen euro uit te trekken voor het veiliger maken van de twintig gevaarlijkste parkeerplaatsen in ons land. In Alblasserdam zie je een reportage over de eerste beveiligde en bewaakte parkeerplaats van ons land.

Maar er is meer nodig om criminelen af te schrikken. In veel gevallen komt de politie bij meldingen niet, of veel te laat in actie. Jaap Stalenburg, woordvoerder van transportverzekeraar TVM en VVD-'crimefighter' Fred Teeven pleiten voor de komst van een gespecialiseerd landelijk rechercheteam en een Landelijk Officier van Justitie. In Zuid-Nederland boekt zo'n speciaal transport-rechercheteam uitstekende resultaten. Met als gevolg dat transportcriminelen hun werkterrein nu naar andere delen van het land verplaatsen. TLN-voorzitter Alexander Sakkers en Daniëlle Gevers Deynoot van verladersorganisatie EVO onderstrepen de noodzaak van dit speciale politie-apparaat en zij roemen in dat verband ook de werking van het Loket Transportcriminaliteit, dat nu een jaar actief is.

Heeft u ook een beroving of een overval meegemaakt en wilt u andere chauffeurs over uw ervaringen vertellen, klik dan hier. Wij danken u alvast hartelijk voor de genomen moeite.

Bekijk deel 1 van de video over transportcriminaliteit of deel 2